
- 
        
          Statuten
        
                  - Artikel A: Begripsbepalingen
- Artikel 1: Naam en zetel
- Artikel 2: Doel en middelen
- Artikel 3: Leden
- Artikel 4: Ledenadministratie
- Artikel 5: Toelating tot het lidmaatschap
- Artikel 6: Wedstrijdwezen
- Artikel 7: Verplichtingen leden
- Artikel 8: Einde lidmaatschap
- Artikel 9: Geldmiddelen
- Artikel 10: Bondsbestuur
- Artikel 11: Bestuurstaak
- Artikel 12: Bestuursvergadering
- Artikel 13: Vertegenwoordiging
- Artikel 14: Rekening en verantwoording
- Artikel 15: Algemene ledenvergadering
- Artikel 16: Samenstelling algemene ledenvergadering
- Artikel 17: Toegang en besluitvorming algemene ledenvergadering
- Artikel 18: Bevoegdheden algemene ledenvergadering
- Artikel 19: Leiden en notulering algemene ledenvergadering
- Artikel 20: Reglementen
- Artikel 21: Statutenwijziging
- Artikel 22: Ontbinding en vereffening
- Artikel 23: Inrichting
- Artikel 24: Rechtspraak en geschillen
- Artikel 25: Tuchtrechtspraak door de tuchtcommissie, commissie van beroep van de bond en arbitrage
- Artikel 26: Tuchtrechtspraak van het Instituut Sportrechtspraak
- Artikel 27: Slotbepalingen
- Statuten
 
- 
        
          Huishoudelijk reglement
        
                  - Artikel 1: Begripsbepalingen
- Artikel 2: Algemene bepalingen
- Artikel 3: Organisatie
- Artikel 4: Ereleden en leden van verdienste
- Artikel 5: Leden
- Artikel 6: Voorwaarde lidmaatschap vereniging
- Artikel 7: Aanvraag lidmaatschap
- Artikel 8: Beslissing inzake aanvraag lidmaatschap verenigingen
- Artikel 9: Inzenden door leden van te vorderen opgaven
- Artikel 10: Verplichtingen leden
- Artikel 11: Aansprakelijkheid lid voor zijn leden
- Artikel 12: Rechten beeldregistratie
- Artikel 13: Algemene ledenvergadering algemeen
- Artikel 14: Voorzitter algemene ledenvergadering
- Artikel 15: Convocatie van algemene ledenvergadering
- Artikel 16: Kandidaatstelling voor bondsbestuur en commissies
- Artikel 17: Stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 18: Schriftelijke stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 19: Mondelinge stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 20: Besluitvorming algemene ledenvergadering algemeen
- Artikel 21: Besluitvorming algemene ledenvergadering over personen
- Artikel 22: Rol van voorzitter bij besluitvorming algemene ledenvergadering
- Artikel 23: Besluitvorming algemene ledenvergadering over meerdere voorstellen
- Artikel 24: Schorsing lid bondsbestuur
- Artikel 25: Vergaderingen bondsbestuur
- Artikel 26: Vicevoorzitter
- Artikel 27: Penningmeester
- Artikel 28: Vervanging binnen bondsbestuur
- Artikel 29: Rechten bondsbestuur
- Artikel 30: Plichten bondsbestuur
- Artikel 31: Begroting
- Artikel 32: Personeel en bondsbureau
- Artikel 33: Coach nationaal team en uitvoering sporttechnisch beleid
- Artikel 34: Wedstrijdwezen ijshockey
- Artikel 35: Commissies
- Artikel 36: Vaste commissies
- Artikel 37: Licentiecommissie
- Artikel 38: Commissievergadering
- Artikel 39: Financiële commissie
- Artikel 40: Scheidsrechterscommissie
- Artikel 41: Bondsscheidsrechter
- Artikel 42: Tuchtcommissie en commissie van beroep van de bond
- Artikel 43: College van arbiters
- Artikel 44: Heffing over gespeelde wedstrijden
- Artikel 45: Nota en achterstallige betaling
- Artikel 46: Hoofdelijke omslag
- Artikel 47: Kosten bestuurders, commissieleden, scheidsrechters
- Artikel 48: Voorwaarde deelname aan ijshockeywedstrijden
- Artikel 49: Verantwoordelijkheid bondsbestuur bij handhaving van orde en tucht
- Artikel 50: Aansprakelijkheid lid voor zijn leden en anderen
- Artikel 51: Uitwisseling persoonsgegevens
- Artikel 52: Verspreiding statuten en reglementen
- Artikel 53: Onvoorziene gevallen
 
- 
        
          Sportreglement
        
                  - Artikel 1: Algemeen
- Artikel 2: Toepassing sportreglement
- Artikel 3: Competitiecommissie
- Artikel 4: Maatregelen
- Artikel 5: Deelnemende teams
- Artikel 6: Farm team-constructie
- Artikel 7: Deelnemende spelers
- Artikel 8: Competitie deelname
- Artikel 9: Nationale transfers
- Artikel 10: Internationale transfers
- Artikel 11: Deelname aan wedstrijden door buitenlandse spelers, trainers en coaches
- Artikel 12: Teambegeleiders
- Artikel 13: Opstelling
- Artikel 14: Opgave spelers
- Artikel 15: Leeftijdscategorieën
- Artikel 16: Beschermende uitrusting en internationale standaard
- Artikel 17: Kleur shirts en kousen
- Artikel 18: Competitie-opzet
- Artikel 19: Inschrijvings- en uitschrijvingsvoorwaarden voor de competitie
- Artikel 20: Inschrijvings- en uitschrijvingsvoorwaarden voor de Eredivisie
- Artikel 21: Samenstelling teams
- Artikel 22: Dispensatie juniorenspelers
- Artikel 23: Afwijkende spelregels
- Artikel 24: Allesbeslissende wedstrijd
- Artikel 25: Best-of-three/five/seven-serie
- Artikel 26: Best-of-two-serie
- Artikel 27: Sudden victory overtime (verlenging)
- Artikel 28: Wijzigen van de competitiekalender
- Artikel 29: Vriendschappelijke wedstrijden en toernooien
- Artikel 30: Afgelasten of staken van een wedstrijd
- Artikel 31: Weigeren te spelen
- Artikel 32: Wedstrijdtijd
- Artikel 33: Scheidsrechters, linespersons en supervisors
- Artikel 34: Toegangsregeling scheidsrechters(-commissie) en officiating coaches (supervisors)
- Artikel 35: Clubscheidsrechters
- Artikel 36: Doelrechters
- Artikel 37: Bench-officials
- Artikel 38: Medische begeleiding tijdens wedstrijden
- Artikel 39: Kennisgeving van straffen
- Artikel 40: Invullen wedstrijdformulier
- Artikel 41: Invoeren wedstrijdformulier
- Artikel 42: Wedstrijdpunten
- Artikel 43: Rangschikking
- Artikel 44: Ordelijk verloop van de wedstrijden
- Artikel 45: Procedure dopingcontrole binnen wedstrijdverband
- Artikel 46: Toegangsregeling leden directie, bondsbestuur, commissieleden, ereleden, (assistent-)bondscoaches nationale teams en medewerkers bondsbureau
- Artikel 47: Accommodatiereglement
- Artikel 48: Video-opnamen
- Artikel 49: Verplichting Oberliga, CEHL en Eredivisie
- Artikel 50: Commerciële onderbrekingen
- Artikel 51: Lokaal arbitrageplan
- Artikel 52: Verplichte spelregelcursus U15-spelers
- Artikel 53: Bijzondere wedstrijden
- Artikel 54: Wedstrijdverplaatsingen
- Artikel 55: Afgelasten competities
- Artikel 56: Gedragscode IJshockey Nederland
- Artikel 57: Matchfixing en betting
- Artikel 58: Verplichte aanwezigheid coaches Eredivisieteams bij scheidsrechtersweekend en evaluatie
- Artikel 59: Overig
 
- 
        
          Bijlage bij het sportreglement seizoen 2025-2026
        
                  - Bijlage I: Switchen spelers tussen CEHL (en Oberliga) en Eredivisie
- Bijlage II: Switchen spelers tussen Eredivisie, Tweede divisie, Derde divisie, Vierde divisie, Vijfde divisie en Zesde divisie
- Bijlage III: Termijn transfers
- Bijlage IIIA: Waiver regels
- Bijlage IV: Aantal in Nederland opgeleide spelers Eredivisie
- Bijlage V: Totaal aantal spelers en begeleiders per team in Eredivisie naar uitwedstrijden
- Bijlage VI: Inzet van clubscheidsrechters
- Bijlage VII: Aangepaste spelregels Tweede divisie, Derde divisie, Vierde divisie, Vijfde divisie, Zesde divisie en Vrouwencompetitie
- Bijlage VIII: Leeftijdsbepalingen en speelgerechtigheid
- Bijlage IX: Aangepaste spelregels U13
- Bijlage X: Aangepaste spelregels U11/U9/U7
- Bijlage XI: Body checken vs body contact
- Bijlage XII: Icing-regel
- Bijlage XIII: Verwerking (reglementaire) uitslagen in de stand en de individuele spelersstatistieken
 
- IIHF International Transfer Regulations
- Uitleg gelimiteerde en ongelimiteerde internationale transfers
- 
        
          Tuchtreglement
        
                  - Artikel A: Begripsbepalingen
- Artikel 1: Algemene bepalingen, reikwijdte van het reglement
- Artikel 2: Strafbare handelingen
- Artikel 3: Strafbaarheid
- Artikel 4: Tuchtmaatregelen
- Artikel 5: De tuchtcommissie
- Artikel 6: Onderzoeksprocedure
- Artikel 7: Openbaar aanklager
- Artikel 8: Bijlage bij het tuchtreglement
- Artikel 9: Uitspraak
- Artikel 10: De commissie van beroep
- Artikel 11: Herziening
- Artikel 12: Tenuitvoerlegging
- Artikel 13: Algemeen
- Bijlage I: Aangifte, aanhangig maken van tuchtzaken en werkwijze van tuchtcommissie
- Bijlage II: Tuchtregeling gestandaardiseerde afdoening
- Bijlage III van het tuchtreglement
- Bijlage IV: Regeling en reikwijdte Player Safety Commissie
- Bijlage V: Sportieve integriteit en bescherming reputatie
 
- Reglement seksuele intimidatie
- Reglement matchfixing
- Dopingreglement
- 
        
          Licentiereglement
        
                  - Artikel 1
- Artikel 2
- Artikel 3
- Artikel 4
- Artikel 5
- Artikel 6
- Bijlage 1: Gelicentieerde competities
- Bijlage 2: Algemene voorwaarden
- Bijlage 3: Voorwaarden terzake spelersontwikkeling
- Bijlage 4: Financiële voorwaarden
- Bijlage 5: Accommodatie
- Bijlage 6: Bijdragen wedstrijdgelden Play-Offs Landskampioenschap
 
- 
        
          Accommodatiereglement
        
                  - Artikel 1: Algemeen
- Artikel 2: Facilteiten
- Artikel 3: Beschikbaarheid van de accommodatie
- Artikel 4: Beschikbare ijsbanen
- Artikel 5: Accommodatielicentie
- Artikel 6: Risicowedstrijden
- Artikel 7: Reclame-uitingen
- Artikel 8: Horeca-overeenkomst
- Artikel 9: Tribuneplaatsen
- Artikel 10: Persvoorzieningen
- Artikel 11: Dispensatie
- Artikel 12: Veiligheid
- Artikel 13: Video-opnamen
- Artikel 14: IJsoppervlak
- Bijlage: Checklist ten behoeve van accommodatielicentie
- Accommodatiereglement
 
- 
        
          Arbitragereglement
        
                  - Artikel 1: Arbitrage
- Artikel 2: Begripsbepaling
- Artikel 3: Geschillen
- Artikel 4: Verkiezing
- Artikel 5: Indeling arbiters, secretariaat
- Artikel 6: De algemeen voorzitter
- Artikel 7: Arbitragecommissies
- Artikel 8: Wraking
- Artikel 9: Rechtspraak naar billijkheid
- Artikel 10: Het aanhangig maken van een geschil
- Artikel 11: Conclusies
- Artikel 12: Zittingen
- Artikel 13: Comparitie en getuigenverhoor
- Artikel 14: Getuigen en deskundigen
- Artikel 15: Spoedgeschillen
- Artikel 16: Raadsman
- Artikel 17: Vonnis
- Artikel 18: Veroordeling in de kosten
- Artikel 19: Geheimhouding
- Artikel 20: Overgangsregeling
- Artikel 21: Adviesaanvraag
- Arbitragereglement
 
- Klachtenregeling
- 
        
          Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
        
                  - Artikel 1: Begripsbepalingen
- Artikel 2: Het Reglement
- Artikel 3: KISS en het doel van de persoonsregistratie
- Artikel 4: Uitgangspunten voor het verwerken van persoonsgegevens
- Artikel 5: Verzet
- Artikel 6: Inzage en afschrift van verwerkte persoonsgegevens
- Artikel 7: Wijziging van verwerkte persoonsgegevens
- Artikel 8: Maatregelen
- Artikel 9: De toegang tot persoonsgegevens
- Artikel 10: Het bewaren van persoonsgegevens
- Artikel 11: Klacht
- Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
 
- Directiestatuut IJshockey Nederland
- Topsportstatuut
- 
        
          Reglement Atletenvertegenwoordiging
        
                  - Artikel 1: Omschrijving en doel Atletenvertegenwoordiging
- Artikel 2: Positie
- Artikel 3: Taken
- Artikel 4: Lidmaatschap en voorwaarden lidmaatschap
- Artikel 5: Kandidaatstelling en verkiezing
- Artikel 6: Zittingsduur leden, rooster van aftreden en schorsing
- Artikel 7: Dagelijks bestuur
- Artikel 8: Vergaderingen
- Artikel 9: Raadpleging Topsporters en externe advisering
- Artikel 10: Besluiten
- Artikel 11: Budget en faciliteiten
- Artikel 12: Jaarplan en jaarverslag
- Artikel 13: Overleg met de Bond
- Artikel 14: Adviesrecht
- Artikel 15: Vaststellen en wijzigen van het reglement
 
- 
        
          Bestuursreglement Gedragscode en Integriteit
        
                  - Artikel 1: Inleidende bepalingen
- Artikel 2: Toepassingsbereik
- Artikel 3: Grondbeginselen
- Artikel 4: Belangenverstrengeling
- Artikel 5: Nevenfuncties
- Artikel 6: Informatie
- Artikel 7: Aannemen van geschenken
- Artikel 8: Bestuurlijke uitgaven/onkosten
- Artikel 9: Declaratie uitgaven/onkosten
- Artikel 10: Reizen buitenland
- Artikel 11: Budgetbewaking binnen de bond
- Artikel 12: Woordvoering namens de bond
- Artikel 13: Naleving, verantwoording en sancties
- Artikel 14: Titel en wijziging
 
- Financieel statuut
Statuten
Huishoudelijk reglement
Sportreglement
Bijlage bij het sportreglement seizoen 2025-2026
Tuchtreglement
Licentiereglement
Accommodatiereglement
Arbitragereglement
Klachtenregeling
Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
Directiestatuut IJshockey Nederland
Topsportstatuut
Reglement Atletenvertegenwoordiging
Bestuursreglement Gedragscode en Integriteit
Bijlage I: Aangifte, aanhangig maken van tuchtzaken en werkwijze van tuchtcommissie
1. Uitgesloten van het toepassingsbereik van deze bijlage zijn (de aangifte en het aanhangig maken van) tuchtzaken op het gebied van doping, matchfixing en/of seksuele intimidatie. Overtredingen op het gebied van doping, matchfixing en/of seksuele intimidatie worden berecht door de Tuchtcommissie Instituut Sportrechtspraak en de Commissie van Beroep Instituut Sportrechtspraak met inachtneming van het bepaalde in artikel 2c van de betreffende Tuchtreglementen en van het Dopingreglement van het Instituut Sportrechtspraak. 
2. De tuchtcommissie houdt zitting op de door de voorzitter vast te stellen dagen en tijdstippen. Gedurende het competitieseizoen vinden de zittingen van de tuchtcommissie in beginsel éénmaal per maand plaats, zo mogelijk op donderdagen. Opgelegde straffen zullen in beginsel op de eerstvolgende zittingsdag na de wedstrijd waarin de straf werd opgelegd worden behandeld. Aan de behandeling, beraadslaging en beslissing wordt minimaal deelgenomen door de voorzitter, de vicevoorzitter, of door de plaatsvervangend voorzitter, alsmede door twee leden.
3. 
a. Van strafbare handelingen als bedoeld in artikel 2.a., artikel 2.c., artikel 2.d. en artikel 2.e. van het tuchtreglement kan door een ieder aangifte worden gedaan. Aangifte geschiedt schriftelijk aan het bondsbureau. Bij het doen van aangifte worden zo mogelijk daartoe vastgestelde formulieren gebruikt.
b. Van strafbare handelingen als bedoeld in artikel 2.b. van het tuchtreglement is het onderstaande van toepassing. Aangifte tegen een speler of teambegeleider (coaches en andere functionarissen daaronder begrepen), is uitsluitend mogelijk:
- indien deze wordt gedaan binnen een tijdspanne van 4 kalenderdagen na de dag waarop de gedraging(en) van de perso(o)n(en) waartegen de aangifte zich richt, zich hebben voorgedaan. Wordt de aangifte buiten dit tijdvak gedaan, dan zal de aangifte niet-ontvankelijk worden verklaard, zonder dat hiertegen een hogere voorziening openstaat;
- bij voorkeur onder overlegging van ondersteunend (beeld- en/of geluid)materiaal;
- indien de tuchtcommissie met betrekking tot de gedraging(en) waartegen de aangifte zich richt niet reeds een oordeel heeft gegeven dan wel er niet reeds vanwege dezelfde gedraging tegen de perso(o)n(en) in kwestie een ontvankelijke aangifte is gedaan;
- gerechtigden om op basis van (beeld- en/of geluid)materiaal mogelijke tuchtzaken aanhangig te maken, zijn:
i) Competitiecommissie
ii) Scheidsrechterscommissie
iii) De aan betreffende wedstrijd verbonden leden (verenigingen)
- bij betaling van een bedrag van EUR 200 ter zake van administratiekosten in geval van situatie iii. Zoals in het vorige lid genoemd; 
- tuchtzaken kunnen op basis van video-opnamen door de aan betreffende 	wedstrijd verbonden leden slechts dan aanhangig worden gemaakt indien er naar oordeel van de scheidsrechterscommissie en competitiecommissie 	gedurende de betreffende wedstrijd bij nader inzien geen passende straf door de scheidsrechter is uitgesproken.
c. De tuchtcommissie neemt de voorgelegde zaken niet in behandeling indien niet voldoende aannemelijk is dat betrokkene redelijkerwijs kennis heeft kunnen nemen van de tegen hem of haar aanhangige tuchtzaak, hetzij doordat de betrokkene rechtstreeks of door tussenkomst van de club in kennis is gesteld van het besluit van het Bondsbestuur de betreffende zaak aan de Tuchtcommissie voor te leggen, dan wel doordat aan de betrokkenen rechtsreeks of door tussenkomst van de club na de wedstrijd een wedstrijdsheet is uitgereikt waarop de terzake opgelegde wedstrijdstraf is aangetekend, hetzij doordat de terzake opgelegde wedstrijdstraf is gepubliceerd, hetzij doordat de betrokkene door verwijdering uit de wedstrijd of anderszins - waaronder de aard van de verweten gedragingen - heeft moeten begrijpen dat een tuchtzaak aanhangig is gemaakt.
d. Indien de tuchtcommissie een aangifte ontvangt van een strafbare handeling, die niet een der spelers of officials betrokken bij de wedstrijd betreft, en de betrokkene niet door of vanwege het bondsbestuur rechtstreeks of door tussenkomst van de club in kennis is gesteld van de aangifte, zal de tuchtcommissie de aangeklaagde(n) middels een brief of telefonisch van de aangifte in kennis stellen
4. 
a. De aangeklaagde heeft het recht een verweerschrift in te dienen. Dit dient binnen twee dagen nadat de aangeklaagde door of vanwege het bondsbestuur te verstaan is gegeven dat zijn zaak aan de tuchtcommissie is voorgelegd te worden ingediend, en wel bij het bondsbureau, ter attentie van de tuchtcommissie, te worden ingediend. Op later ontvangen verweerschriften hoeft de tuchtcommissie geen acht te slaan.
b. De tuchtcommissie kan op grond van zwaarwegende redenen uitstel verlenen van de termijn sub 3.a.
5.	
a. De secretaris of de waarnemend secretaris verzamelt, al dan niet in opdracht van één of meer leden van de tuchtcommissie, zo nodig nadere gegevens.
b. De leden en aangeslotenen van de bond zijn verplicht alle gevraagde inlichtingen, stukken en gegevens, waarover zij beschikken, terstond te verschaffen.
6.	
a. De secretaris of de waarnemend secretaris doet – al dan niet door tussenkomst van het bondsbureau - de aangeklaagde berichten, hetzij rechtstreeks, hetzij via de vereniging c.q. stichting waarvan de aangeklaagde lid c.q. contribuant is, omtrent datum, tijd en plaats van de behandeling van de zaak door de tuchtcommissie.
b. De aangeklaagde heeft het recht zich te laten bijstaan door een raadsman.
c. De tuchtcommissie kan met betrekking tot een gedane aangifte besluiten getuigen en/of deskundigen te doen oproepen, teneinde ter behandeling aanwezig te zijn.
d. De aangeklaagde heeft het recht te worden gehoord. De aangeklaagde die van dit recht gebruik wil maken, dient dat schriftelijk, per telefax of per e-mail aan het bondsbureau, ter attentie van de tuchtcommissie, te laten weten, en wel binnen 24 uur nadat hem te verstaan is gegeven, dat zijn zaak aan de tuchtcommissie is voorgelegd. Aan later ontvangen berichten hoeft de tuchtcommissie geen gevolg te geven.
e. Indien de tuchtcommissie zulks nodig oordeelt, roept de secretaris of de waarnemend secretaris, al dan niet door tussenkomst van het bondsbureau, de aangeklaagde en/of vertegenwoordigers van de betrokken leden en/of getuigen en/of deskundigen op om ter zitting aanwezig te zijn.
f. De in artikel 5.e genoemde personen zijn verplicht aan een oproep bedoeld in artikel 5.e gehoor te geven, en zijn verplicht aan het onderzoek door de tuchtcommissie medewerking te verlenen.
7. 
a. In afwachting van de mondelinge behandeling kan de voorzitter een voorlopige maatregel bevelen.
b. De voorzitter beslist omtrent het toepassen van deze voorlopige maatregel spoedeisende gevallen uitgezonderd – zo mogelijk na overleg met minimaal twee leden van de tuchtcommissie.
c. Ingevolge artikel 6.a kan een schorsing die uit hoofde van de spelregels het gevolg is van een opgelegde match penalty worden opgeheven tot het moment waarop de behandeling door de tuchtcommissie een aanvang heeft kunnen nemen. Een verzoek hiertoe zal in beginsel alleen in behandeling worden genomen nadat de voorzitter of de behandelend vicevoorzitter kennis heeft kunnen nemen van het scheidsrechtersrapport.
d. Opschorting wordt in beginsel slechts overwogen wanneer de opgelegde straf een kennelijke misslag is, of wanneer reeds op het eerste gezicht duidelijk is, dat de opgelegde straf zal worden overtroffen door het aantal reeds gemiste of, in afwachting van de uitspraak van de tuchtcommissie nog te missen wedstrijden. Opschorting kan verder worden overwogen, met het oog op de deelname van de speler aan een wedstrijd van een vertegenwoordigend team.
8. De aangeklaagde en diens raadsman hebben desgevraagd het recht de stukken in te zien alvorens de behandeling door de tuchtcommissie een aanvang neemt.
9. 
a. De behandeling door de tuchtcommissie is openbaar, tenzij de voorzitter om zwaarwegende redenen besluit de behandeling met gesloten deuren te voeren.
b. De aangeklaagde kan getuigen voortbrengen. 
c. Indien de tuchtcommissie zich voldoende voorgelicht acht, kan de tuchtcommissie bepalen dat nadere getuigen niet meer zullen worden gehoord.
d. Getuigen zullen door de tuchtcommissie zo nodig afzonderlijk worden gehoord.
e. De voorzitter bepaalt de wijze van behandeling van de zaak. Aanwezigen dienen zich te houden aan deze aanwijzingen.
10.	
a. De tuchtcommissie kan de grondslag van de aanklacht wijzigen of aanvullen, tenzij de aangeklaagde naar het oordeel van de tuchtcommissie daardoor aanmerkelijk in zijn verdediging zou worden geschaad.
b. Indien de tuchtcommissie zulks nodig oordeelt, zal de secretaris de aangeklaagde doen berichten over de wijziging of aanvulling die conform sub 9.a is toegepast.
11. 
a. Indien de tuchtcommissie zich voldoende voorgelicht acht, sluit de voorzitter de behandeling.
b. De uitspraken van de tuchtcommissie worden gepubliceerd.
