
-
Statuten
- Artikel A: Begripsbepalingen
- Artikel 1: Naam en zetel
- Artikel 2: Doel en middelen
- Artikel 3: Leden
- Artikel 4: Ledenadministratie
- Artikel 5: Toelating tot het lidmaatschap
- Artikel 6: Wedstrijdwezen
- Artikel 7: Verplichtingen leden
- Artikel 8: Einde lidmaatschap
- Artikel 9: Geldmiddelen
- Artikel 10: Bondsbestuur
- Artikel 11: Bestuurstaak
- Artikel 12: Bestuursvergadering
- Artikel 13: Vertegenwoordiging
- Artikel 14: Rekening en verantwoording
- Artikel 15: Algemene ledenvergadering
- Artikel 16: Samenstelling algemene ledenvergadering
- Artikel 17: Toegang en besluitvorming algemene ledenvergadering
- Artikel 18: Bevoegdheden algemene ledenvergadering
- Artikel 19: Leiden en notulering algemene ledenvergadering
- Artikel 20: Reglementen
- Artikel 21: Statutenwijziging
- Artikel 22: Ontbinding en vereffening
- Artikel 23: Inrichting
- Artikel 24: Rechtspraak en geschillen
- Artikel 25: Tuchtrechtspraak door de tuchtcommissie, commissie van beroep van de bond en arbitrage
- Artikel 26: Tuchtrechtspraak van het Instituut Sportrechtspraak
- Artikel 27: Slotbepalingen
- Statuten
-
Huishoudelijk reglement
- Artikel 1: Begripsbepalingen
- Artikel 2: Algemene bepalingen
- Artikel 3: Organisatie
- Artikel 4: Ereleden en leden van verdienste
- Artikel 5: Leden
- Artikel 6: Voorwaarde lidmaatschap vereniging
- Artikel 7: Aanvraag lidmaatschap
- Artikel 8: Beslissing inzake aanvraag lidmaatschap verenigingen
- Artikel 9: Inzenden door leden van te vorderen opgaven
- Artikel 10: Verplichtingen leden
- Artikel 11: Aansprakelijkheid lid voor zijn leden
- Artikel 12: Rechten beeldregistratie
- Artikel 13: Algemene ledenvergadering algemeen
- Artikel 14: Voorzitter algemene ledenvergadering
- Artikel 15: Convocatie van algemene ledenvergadering
- Artikel 16: Kandidaatstelling voor bondsbestuur en commissies
- Artikel 17: Stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 18: Schriftelijke stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 19: Mondelinge stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 20: Besluitvorming algemene ledenvergadering algemeen
- Artikel 21: Besluitvorming algemene ledenvergadering over personen
- Artikel 22: Rol van voorzitter bij besluitvorming algemene ledenvergadering
- Artikel 23: Besluitvorming algemene ledenvergadering over meerdere voorstellen
- Artikel 24: Schorsing lid bondsbestuur
- Artikel 25: Vergaderingen bondsbestuur
- Artikel 26: Vicevoorzitter
- Artikel 27: Penningmeester
- Artikel 28: Vervanging binnen bondsbestuur
- Artikel 29: Rechten bondsbestuur
- Artikel 30: Plichten bondsbestuur
- Artikel 31: Begroting
- Artikel 32: Personeel en bondsbureau
- Artikel 33: Coach nationaal team en uitvoering sporttechnisch beleid
- Artikel 34: Wedstrijdwezen ijshockey
- Artikel 35: Commissies
- Artikel 36: Vaste commissies
- Artikel 37: Licentiecommissie
- Artikel 38: Commissievergadering
- Artikel 39: Financiële commissie
- Artikel 40: Scheidsrechterscommissie
- Artikel 41: Bondsscheidsrechter
- Artikel 42: Tuchtcommissie en commissie van beroep van de bond
- Artikel 43: College van arbiters
- Artikel 44: Heffing over gespeelde wedstrijden
- Artikel 45: Nota en achterstallige betaling
- Artikel 46: Hoofdelijke omslag
- Artikel 47: Kosten bestuurders, commissieleden, scheidsrechters
- Artikel 48: Voorwaarde deelname aan ijshockeywedstrijden
- Artikel 49: Verantwoordelijkheid bondsbestuur bij handhaving van orde en tucht
- Artikel 50: Aansprakelijkheid lid voor zijn leden en anderen
- Artikel 51: Uitwisseling persoonsgegevens
- Artikel 52: Verspreiding statuten en reglementen
- Artikel 53: Onvoorziene gevallen
-
Sportreglement
- Artikel 1: Algemeen
- Artikel 2: Toepassing sportreglement
- Artikel 3: Competitiecommissie
- Artikel 4: Maatregelen
- Artikel 5: Deelnemende teams
- Artikel 6: Farm team-constructie
- Artikel 7: Deelnemende spelers
- Artikel 8: Competitie deelname
- Artikel 9: Nationale transfers
- Artikel 10: Internationale transfers
- Artikel 11: Deelname aan wedstrijden door buitenlandse spelers, trainers en coaches
- Artikel 12: Teambegeleiders
- Artikel 13: Opstelling
- Artikel 14: Opgave spelers
- Artikel 15: Leeftijdscategorieën
- Artikel 16: Beschermende uitrusting en internationale standaard
- Artikel 17: Kleur shirts en kousen
- Artikel 18: Competitie-opzet
- Artikel 19: Inschrijvings- en uitschrijvingsvoorwaarden voor de competitie
- Artikel 20: Inschrijvings- en uitschrijvingsvoorwaarden voor de Eredivisie
- Artikel 21: Samenstelling teams
- Artikel 22: Dispensatie juniorenspelers
- Artikel 23: Afwijkende spelregels
- Artikel 24: Allesbeslissende wedstrijd
- Artikel 25: Best-of-three/five/seven-serie
- Artikel 26: Best-of-two-serie
- Artikel 27: Sudden victory overtime (verlenging)
- Artikel 28: Wijzigen van de competitiekalender
- Artikel 29: Vriendschappelijke wedstrijden en toernooien
- Artikel 30: Afgelasten of staken van een wedstrijd
- Artikel 31: Weigeren te spelen
- Artikel 32: Wedstrijdtijd
- Artikel 33: Scheidsrechters, linespersons en supervisors
- Artikel 34: Toegangsregeling scheidsrechters(-commissie) en officiating coaches (supervisors)
- Artikel 35: Clubscheidsrechters
- Artikel 36: Doelrechters
- Artikel 37: Bench-officials
- Artikel 38: Medische begeleiding tijdens wedstrijden
- Artikel 39: Kennisgeving van straffen
- Artikel 40: Invullen wedstrijdformulier
- Artikel 41: Invoeren wedstrijdformulier
- Artikel 42: Wedstrijdpunten
- Artikel 43: Rangschikking
- Artikel 44: Ordelijk verloop van de wedstrijden
- Artikel 45: Procedure dopingcontrole binnen wedstrijdverband
- Artikel 46: Toegangsregeling leden directie, bondsbestuur, commissieleden, ereleden, (assistent-)bondscoaches nationale teams en medewerkers bondsbureau
- Artikel 47: Accommodatiereglement
- Artikel 48: Video-opnamen
- Artikel 49: Verplichting Oberliga, CEHL en Eredivisie
- Artikel 50: Commerciële onderbrekingen
- Artikel 51: Lokaal arbitrageplan
- Artikel 52: Verplichte spelregelcursus U15-spelers
- Artikel 53: Bijzondere wedstrijden
- Artikel 54: Wedstrijdverplaatsingen
- Artikel 55: Afgelasten competities
- Artikel 56: Gedragscode IJshockey Nederland
- Artikel 57: Matchfixing en betting
- Artikel 58: Verplichte aanwezigheid coaches Eredivisieteams bij scheidsrechtersweekend en evaluatie
- Artikel 59: Overig
-
Bijlage bij het sportreglement seizoen 2025-2026
- Bijlage I: Switchen spelers tussen CEHL (en Oberliga) en Eredivisie
- Bijlage II: Switchen spelers tussen Eredivisie, Tweede divisie, Derde divisie, Vierde divisie, Vijfde divisie en Zesde divisie
- Bijlage III: Termijn transfers
- Bijlage IIIA: Waiver regels
- Bijlage IV: Aantal in Nederland opgeleide spelers Eredivisie
- Bijlage V: Totaal aantal spelers en begeleiders per team in Eredivisie naar uitwedstrijden
- Bijlage VI: Inzet van clubscheidsrechters
- Bijlage VII: Aangepaste spelregels Tweede divisie, Derde divisie, Vierde divisie, Vijfde divisie, Zesde divisie en Vrouwencompetitie
- Bijlage VIII: Leeftijdsbepalingen en speelgerechtigheid
- Bijlage IX: Aangepaste spelregels U13
- Bijlage X: Aangepaste spelregels U11/U9/U7
- Bijlage XI: Body checken vs body contact
- Bijlage XII: Icing-regel
- Bijlage XIII: Verwerking (reglementaire) uitslagen in de stand en de individuele spelersstatistieken
- IIHF International Transfer Regulations
- Uitleg gelimiteerde en ongelimiteerde internationale transfers
-
Tuchtreglement
- Artikel A: Begripsbepalingen
- Artikel 1: Algemene bepalingen, reikwijdte van het reglement
- Artikel 2: Strafbare handelingen
- Artikel 3: Strafbaarheid
- Artikel 4: Tuchtmaatregelen
- Artikel 5: De tuchtcommissie
- Artikel 6: Onderzoeksprocedure
- Artikel 7: Openbaar aanklager
- Artikel 8: Bijlage bij het tuchtreglement
- Artikel 9: Uitspraak
- Artikel 10: De commissie van beroep
- Artikel 11: Herziening
- Artikel 12: Tenuitvoerlegging
- Artikel 13: Algemeen
- Bijlage I: Aangifte, aanhangig maken van tuchtzaken en werkwijze van tuchtcommissie
- Bijlage II: Tuchtregeling gestandaardiseerde afdoening
- Bijlage III van het tuchtreglement
- Bijlage IV: Regeling en reikwijdte Player Safety Commissie
- Bijlage V: Sportieve integriteit en bescherming reputatie
- Reglement seksuele intimidatie
- Reglement matchfixing
- Dopingreglement
-
Licentiereglement
- Artikel 1
- Artikel 2
- Artikel 3
- Artikel 4
- Artikel 5
- Artikel 6
- Bijlage 1: Gelicentieerde competities
- Bijlage 2: Algemene voorwaarden
- Bijlage 3: Voorwaarden terzake spelersontwikkeling
- Bijlage 4: Financiële voorwaarden
- Bijlage 5: Accommodatie
- Bijlage 6: Bijdragen wedstrijdgelden Play-Offs Landskampioenschap
-
Accommodatiereglement
- Artikel 1: Algemeen
- Artikel 2: Facilteiten
- Artikel 3: Beschikbaarheid van de accommodatie
- Artikel 4: Beschikbare ijsbanen
- Artikel 5: Accommodatielicentie
- Artikel 6: Risicowedstrijden
- Artikel 7: Reclame-uitingen
- Artikel 8: Horeca-overeenkomst
- Artikel 9: Tribuneplaatsen
- Artikel 10: Persvoorzieningen
- Artikel 11: Dispensatie
- Artikel 12: Veiligheid
- Artikel 13: Video-opnamen
- Artikel 14: IJsoppervlak
- Bijlage: Checklist ten behoeve van accommodatielicentie
- Accommodatiereglement
-
Arbitragereglement
- Artikel 1: Arbitrage
- Artikel 2: Begripsbepaling
- Artikel 3: Geschillen
- Artikel 4: Verkiezing
- Artikel 5: Indeling arbiters, secretariaat
- Artikel 6: De algemeen voorzitter
- Artikel 7: Arbitragecommissies
- Artikel 8: Wraking
- Artikel 9: Rechtspraak naar billijkheid
- Artikel 10: Het aanhangig maken van een geschil
- Artikel 11: Conclusies
- Artikel 12: Zittingen
- Artikel 13: Comparitie en getuigenverhoor
- Artikel 14: Getuigen en deskundigen
- Artikel 15: Spoedgeschillen
- Artikel 16: Raadsman
- Artikel 17: Vonnis
- Artikel 18: Veroordeling in de kosten
- Artikel 19: Geheimhouding
- Artikel 20: Overgangsregeling
- Artikel 21: Adviesaanvraag
- Arbitragereglement
- Klachtenregeling
-
Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
- Artikel 1: Begripsbepalingen
- Artikel 2: Het Reglement
- Artikel 3: KISS en het doel van de persoonsregistratie
- Artikel 4: Uitgangspunten voor het verwerken van persoonsgegevens
- Artikel 5: Verzet
- Artikel 6: Inzage en afschrift van verwerkte persoonsgegevens
- Artikel 7: Wijziging van verwerkte persoonsgegevens
- Artikel 8: Maatregelen
- Artikel 9: De toegang tot persoonsgegevens
- Artikel 10: Het bewaren van persoonsgegevens
- Artikel 11: Klacht
- Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
- Directiestatuut IJshockey Nederland
- Topsportstatuut
-
Reglement Atletenvertegenwoordiging
- Artikel 1: Omschrijving en doel Atletenvertegenwoordiging
- Artikel 2: Positie
- Artikel 3: Taken
- Artikel 4: Lidmaatschap en voorwaarden lidmaatschap
- Artikel 5: Kandidaatstelling en verkiezing
- Artikel 6: Zittingsduur leden, rooster van aftreden en schorsing
- Artikel 7: Dagelijks bestuur
- Artikel 8: Vergaderingen
- Artikel 9: Raadpleging Topsporters en externe advisering
- Artikel 10: Besluiten
- Artikel 11: Budget en faciliteiten
- Artikel 12: Jaarplan en jaarverslag
- Artikel 13: Overleg met de Bond
- Artikel 14: Adviesrecht
- Artikel 15: Vaststellen en wijzigen van het reglement
-
Bestuursreglement Gedragscode en Integriteit
- Artikel 1: Inleidende bepalingen
- Artikel 2: Toepassingsbereik
- Artikel 3: Grondbeginselen
- Artikel 4: Belangenverstrengeling
- Artikel 5: Nevenfuncties
- Artikel 6: Informatie
- Artikel 7: Aannemen van geschenken
- Artikel 8: Bestuurlijke uitgaven/onkosten
- Artikel 9: Declaratie uitgaven/onkosten
- Artikel 10: Reizen buitenland
- Artikel 11: Budgetbewaking binnen de bond
- Artikel 12: Woordvoering namens de bond
- Artikel 13: Naleving, verantwoording en sancties
- Artikel 14: Titel en wijziging
- Financieel statuut
Statuten
Huishoudelijk reglement
Sportreglement
Bijlage bij het sportreglement seizoen 2025-2026
Tuchtreglement
Licentiereglement
Accommodatiereglement
Arbitragereglement
Klachtenregeling
Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
Directiestatuut IJshockey Nederland
Topsportstatuut
Reglement Atletenvertegenwoordiging
Bestuursreglement Gedragscode en Integriteit
Artikel 44: Ordelijk verloop van de wedstrijden
a. Het bestuur van een thuisspelende vereniging of contractant is verantwoordelijk voor het waarborgen van een ordelijk verloop van de wedstrijd.
b. Het bestuur van een thuisspelende vereniging of contractant is ervoor verantwoordelijk dat voor, tijdens en na de wedstrijden, scheidsrechters, linespersons, supervisors, andere IJNL-officials en -bestuurders en spelers op generlei wijze door het publiek kunnen worden belaagd of lastiggevallen.
c. In geval van wanordelijkheden vóór of tijdens de wedstrijd heeft de scheidsrechter of een lid van de competitiecommissie de bevoegdheid de wedstrijd af te gelasten of te staken.
d. Met betrekking tot iedere wedstrijd die op basis van dit artikel is afgelast of gestaakt, zal de competitiecommissie een onderzoek instellen en zo nodig maatregelen treffen op basis van artikel 4 van dit reglement.
e. Naast de maatregelen genoemd in artikel 4 kan de competitiecommissie tevens de volgende maatregelen treffen:
- de stand in de wedstrijd op het moment van staken als einduitslag vaststellen, indien tenminste de helft van de wedstrijd is gespeeld;
- of, indien minder dan de helft van de wedstrijd is gespeeld, de wedstrijd opnieuw vaststellen op een door de competitiecommissie nader te bepalen datum en plaats;
- of, indien minder dan de helft van de wedstrijd is gespeeld, de uitslag van een nog te spelen of reeds gespeelde wedstrijd tussen beide teams op basis van artikel 4 lid a. dubbeltellen.
f. Het gebruik van mechanische-, luchtdruk- en/of elektrische toeters of sirenes tijdens de wedstrijd, anders dan behorende bij de tijdapparatuur, is verboden.
g. Een wedstrijd kan slechts door het bondsbestuur, op advies van de competitiecommissie, tot een risicowedstrijd worden bestempeld. De competitiecommissie doet dit advies als men op redelijke gronden mag aannemen dat het ordelijk verloop van een wedstrijd wegens toeschouwers(wan)gedrag ernstig gevaar loopt of kan lopen.
De competitiecommissie zal overwegen een wedstrijd tot risicowedstrijd te bestempelen:
- Als een van de aan de wedstrijd deelnemende verenigingen of contractanten hiertoe schriftelijk verzoekt. Een dergelijk verzoek moet met redenen omkleed zijn.
- Als er zich tijdens een voorgaande wedstrijd van een van de deelnemende verenigingen of contractanten, tijdens een voorgaande ontmoeting tussen beide verenigingen of contractanten, wanordelijkheden voor hebben gedaan.
De competitiecommissie zorgt bij een tot risicowedstrijd uitgeroepen wedstrijd dat een officiële waarnemer aanwezig is.
h. Wanneer de competitiecommissie door middel van een schriftelijke kennisgeving de beide verenigingen of contractanten heeft geïnformeerd omtrent het feit dat een wedstrijd tot risicowedstrijd is verklaard, dienen de betreffende verenigingen of contractanten de volgende bepalingen in acht te nemen:
1. De thuisspelende vereniging of contractant moet een veiligheidsplan opstellen, waarin de bepalingen uit dit artikel en, indien van toepassing, andere door de competitiecommissie opgelegde bepalingen, zijn uitgewerkt.
2. Beide verenigingen of contractanten dienen een register aan te leggen met de namen en telefoonnummers van alle relevante (contact)personen.
3. Het veiligheidsplan en de beide registers dienen drie dagen voor de betreffende wedstrijd op het bondsbureau aanwezig te zijn.
4. De plaatselijke politie dient van de risicowedstrijd op de hoogte te worden gesteld en het veiligheidsplan dient met de politie te worden doorgenomen.
5. De beide verenigingen of contractanten moeten een veiligheidsfunctionaris aanstellen. Indien deze functionaris geen deel uit maakt van het bestuur van een vereniging of contractant, moet worden aangegeven welk bestuurslid verantwoordelijk is voor veiligheidszaken.
6. Beide teams dienen zorg te dragen voor voldoende suppoosten. De suppoosten dienen preventief op te treden bij hun eigen supportersgroep.
7. De competitiecommissie bepaalt het maximaal aantal entreebewijzen dat mag worden verkocht. In de voorverkoop mogen niet meer dan vier toegangskaarten per individu worden verkocht. De toegangskaarten voor supporters van het thuisspelende en voor die van het uitspelende team dienen duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn.
8. Supporters van het uitspelende team dienen zoveel mogelijk gebruik te maken van een door de betreffende vereniging of contractant georganiseerd arrangement van busreis en entreebewijs. De bussen mogen niet eerder dan dertig minuten voor aanvang van de wedstrijd bij de accommodatie aanwezig zijn.
9. Supporters dienen via gescheiden ingangen tot de accommodatie toegelaten te worden. Zij worden bij binnenkomst door de suppoosten van één of beide teams of door beveiligingsbeambten gefouilleerd. Bij de kassa c.q. ingang dient een bord te worden aangebracht waarop staat aangegeven dat er wordt gefouilleerd.
10. Notoire ordeverstoorders – dat wil zeggen zij die meer dan tweemaal daadwerkelijk betrokken waren bij ordeverstoringen - moet de toegang tot de ijsbaan worden ontzegd.
11. Het is niet toegestaan dat toeschouwers alcoholische dranken mee naar binnen nemen. Ook het meenemen van andere dranken in blik of van andere materialen die gebruikt kunnen worden als gooi-object, is verboden.
12. Voor de genodigden wordt gebruik gemaakt van een aparte ingang.
13. De supporters worden ondergebracht in aparte vakken die voorzien zijn van een deugdelijke afscheiding. Er dienen maatregelen te worden genomen zodat supporters zich niet in de directe omgeving van de boarding, spelersbanken en strafbanken kunnen begeven.
14. Voor, tijdens, en direct na de wedstrijd heerst een verbod op het schenken van alcohol. Een alcoholverbod kan na afloop van de wedstrijd, na overleg met de plaatselijke politie, worden opgeheven.
15. Voor en tijdens de wedstrijd mag in de accommodatie alleen in plastic bekers (non-alcoholische drank) worden geschonken. Per supportersvak dienen horecapunten te worden gecreëerd. Verkoop van drank in blik is ten strengste verboden.
NB
De onderdelen 4, 7, 8, 9, 12, 14 en 15 van artikel h. zijn niet van toepassing op wedstrijden anders dan Bekercompetitie, Landskampioenschap of Eredivisie.