
-
Statuten
- Artikel A: Begripsbepalingen
- Artikel 1: Naam en zetel
- Artikel 2: Doel en middelen
- Artikel 3: Leden
- Artikel 4: Ledenadministratie
- Artikel 5: Toelating tot het lidmaatschap
- Artikel 6: Wedstrijdwezen
- Artikel 7: Verplichtingen leden
- Artikel 8: Einde lidmaatschap
- Artikel 9: Geldmiddelen
- Artikel 10: Bondsbestuur
- Artikel 11: Bestuurstaak
- Artikel 12: Bestuursvergadering
- Artikel 13: Vertegenwoordiging
- Artikel 14: Rekening en verantwoording
- Artikel 15: Algemene ledenvergadering
- Artikel 16: Samenstelling algemene ledenvergadering
- Artikel 17: Toegang en besluitvorming algemene ledenvergadering
- Artikel 18: Bevoegdheden algemene ledenvergadering
- Artikel 19: Leiden en notulering algemene ledenvergadering
- Artikel 20: Reglementen
- Artikel 21: Statutenwijziging
- Artikel 22: Ontbinding en vereffening
- Artikel 23: Inrichting
- Artikel 24: Rechtspraak en geschillen
- Artikel 25: Tuchtrechtspraak door de tuchtcommissie, commissie van beroep van de bond en arbitrage
- Artikel 26: Tuchtrechtspraak van het Instituut Sportrechtspraak
- Artikel 27: Slotbepalingen
- Statuten
-
Huishoudelijk reglement
- Artikel 1: Begripsbepalingen
- Artikel 2: Algemene bepalingen
- Artikel 3: Organisatie
- Artikel 4: Ereleden en leden van verdienste
- Artikel 5: Leden
- Artikel 6: Voorwaarde lidmaatschap vereniging
- Artikel 7: Aanvraag lidmaatschap
- Artikel 8: Beslissing inzake aanvraag lidmaatschap verenigingen
- Artikel 9: Inzenden door leden van te vorderen opgaven
- Artikel 10: Verplichtingen leden
- Artikel 11: Aansprakelijkheid lid voor zijn leden
- Artikel 12: Rechten beeldregistratie
- Artikel 13: Algemene ledenvergadering algemeen
- Artikel 14: Voorzitter algemene ledenvergadering
- Artikel 15: Convocatie van algemene ledenvergadering
- Artikel 16: Kandidaatstelling voor bondsbestuur en commissies
- Artikel 17: Stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 18: Schriftelijke stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 19: Mondelinge stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 20: Besluitvorming algemene ledenvergadering algemeen
- Artikel 21: Besluitvorming algemene ledenvergadering over personen
- Artikel 22: Rol van voorzitter bij besluitvorming algemene ledenvergadering
- Artikel 23: Besluitvorming algemene ledenvergadering over meerdere voorstellen
- Artikel 24: Schorsing lid bondsbestuur
- Artikel 25: Vergaderingen bondsbestuur
- Artikel 26: Vicevoorzitter
- Artikel 27: Penningmeester
- Artikel 28: Vervanging binnen bondsbestuur
- Artikel 29: Rechten bondsbestuur
- Artikel 30: Plichten bondsbestuur
- Artikel 31: Begroting
- Artikel 32: Personeel en bondsbureau
- Artikel 33: Coach nationaal team en uitvoering sporttechnisch beleid
- Artikel 34: Wedstrijdwezen ijshockey
- Artikel 35: Commissies
- Artikel 36: Vaste commissies
- Artikel 37: Licentiecommissie
- Artikel 38: Commissievergadering
- Artikel 39: Financiële commissie
- Artikel 40: Scheidsrechterscommissie
- Artikel 41: Bondsscheidsrechter
- Artikel 42: Tuchtcommissie en commissie van beroep van de bond
- Artikel 43: College van arbiters
- Artikel 44: Heffing over gespeelde wedstrijden
- Artikel 45: Nota en achterstallige betaling
- Artikel 46: Hoofdelijke omslag
- Artikel 47: Kosten bestuurders, commissieleden, scheidsrechters
- Artikel 48: Voorwaarde deelname aan ijshockeywedstrijden
- Artikel 49: Verantwoordelijkheid bondsbestuur bij handhaving van orde en tucht
- Artikel 50: Aansprakelijkheid lid voor zijn leden en anderen
- Artikel 51: Uitwisseling persoonsgegevens
- Artikel 52: Verspreiding statuten en reglementen
- Artikel 53: Onvoorziene gevallen
-
Sportreglement
- Artikel 1: Algemeen
- Artikel 2: Toepassing sportreglement
- Artikel 3: Competitiecommissie
- Artikel 4: Maatregelen
- Artikel 5: Deelnemende teams
- Artikel 6: Farm team-constructie
- Artikel 7: Deelnemende spelers
- Artikel 8: Competitie deelname
- Artikel 9: Nationale transfers
- Artikel 10: Internationale transfers
- Artikel 11: Deelname aan wedstrijden door buitenlandse spelers, trainers en coaches
- Artikel 12: Teambegeleiders
- Artikel 13: Opstelling
- Artikel 14: Opgave spelers
- Artikel 15: Leeftijdscategorieën
- Artikel 16: Beschermende uitrusting en internationale standaard
- Artikel 17: Kleur shirts en kousen
- Artikel 18: Competitie-opzet
- Artikel 19: Inschrijvings- en uitschrijvingsvoorwaarden voor de competitie
- Artikel 20: Inschrijvings- en uitschrijvingsvoorwaarden voor de Eredivisie
- Artikel 21: Samenstelling teams
- Artikel 22: Dispensatie juniorenspelers
- Artikel 23: Afwijkende spelregels
- Artikel 24: Allesbeslissende wedstrijd
- Artikel 25: Best-of-three/five/seven-serie
- Artikel 26: Best-of-two-serie
- Artikel 27: Sudden victory overtime (verlenging)
- Artikel 28: Wijzigen van de competitiekalender
- Artikel 29: Vriendschappelijke wedstrijden en toernooien
- Artikel 30: Afgelasten of staken van een wedstrijd
- Artikel 31: Weigeren te spelen
- Artikel 32: Wedstrijdtijd
- Artikel 33: Scheidsrechters, linespersons en supervisors
- Artikel 34: Toegangsregeling scheidsrechters(-commissie) en officiating coaches (supervisors)
- Artikel 35: Clubscheidsrechters
- Artikel 36: Doelrechters
- Artikel 37: Bench-officials
- Artikel 38: Medische begeleiding tijdens wedstrijden
- Artikel 39: Kennisgeving van straffen
- Artikel 40: Invullen wedstrijdformulier
- Artikel 41: Invoeren wedstrijdformulier
- Artikel 42: Wedstrijdpunten
- Artikel 43: Rangschikking
- Artikel 44: Ordelijk verloop van de wedstrijden
- Artikel 45: Procedure dopingcontrole binnen wedstrijdverband
- Artikel 46: Toegangsregeling leden directie, bondsbestuur, commissieleden, ereleden, (assistent-)bondscoaches nationale teams en medewerkers bondsbureau
- Artikel 47: Accommodatiereglement
- Artikel 48: Video-opnamen
- Artikel 49: Verplichting Oberliga, CEHL en Eredivisie
- Artikel 50: Commerciële onderbrekingen
- Artikel 51: Lokaal arbitrageplan
- Artikel 52: Verplichte spelregelcursus U15-spelers
- Artikel 53: Bijzondere wedstrijden
- Artikel 54: Wedstrijdverplaatsingen
- Artikel 55: Afgelasten competities
- Artikel 56: Gedragscode IJshockey Nederland
- Artikel 57: Matchfixing en betting
- Artikel 58: Verplichte aanwezigheid coaches Eredivisieteams bij scheidsrechtersweekend en evaluatie
- Artikel 59: Overig
-
Bijlage bij het sportreglement seizoen 2025-2026
- Bijlage I: Switchen spelers tussen CEHL (en Oberliga) en Eredivisie
- Bijlage II: Switchen spelers tussen Eredivisie, Tweede divisie, Derde divisie, Vierde divisie, Vijfde divisie en Zesde divisie
- Bijlage III: Termijn transfers
- Bijlage IIIA: Waiver regels
- Bijlage IV: Aantal in Nederland opgeleide spelers Eredivisie
- Bijlage V: Totaal aantal spelers en begeleiders per team in Eredivisie naar uitwedstrijden
- Bijlage VI: Inzet van clubscheidsrechters
- Bijlage VII: Aangepaste spelregels Tweede divisie, Derde divisie, Vierde divisie, Vijfde divisie, Zesde divisie en Vrouwencompetitie
- Bijlage VIII: Leeftijdsbepalingen en speelgerechtigheid
- Bijlage IX: Aangepaste spelregels U13
- Bijlage X: Aangepaste spelregels U11/U9/U7
- Bijlage XI: Body checken vs body contact
- Bijlage XII: Icing-regel
- Bijlage XIII: Verwerking (reglementaire) uitslagen in de stand en de individuele spelersstatistieken
- IIHF International Transfer Regulations
- Uitleg gelimiteerde en ongelimiteerde internationale transfers
-
Tuchtreglement
- Artikel A: Begripsbepalingen
- Artikel 1: Algemene bepalingen, reikwijdte van het reglement
- Artikel 2: Strafbare handelingen
- Artikel 3: Strafbaarheid
- Artikel 4: Tuchtmaatregelen
- Artikel 5: De tuchtcommissie
- Artikel 6: Onderzoeksprocedure
- Artikel 7: Openbaar aanklager
- Artikel 8: Bijlage bij het tuchtreglement
- Artikel 9: Uitspraak
- Artikel 10: De commissie van beroep
- Artikel 11: Herziening
- Artikel 12: Tenuitvoerlegging
- Artikel 13: Algemeen
- Bijlage I: Aangifte, aanhangig maken van tuchtzaken en werkwijze van tuchtcommissie
- Bijlage II: Tuchtregeling gestandaardiseerde afdoening
- Bijlage III van het tuchtreglement
- Bijlage IV: Regeling en reikwijdte Player Safety Commissie
- Bijlage V: Sportieve integriteit en bescherming reputatie
- Reglement seksuele intimidatie
- Reglement matchfixing
- Dopingreglement
-
Licentiereglement
- Artikel 1
- Artikel 2
- Artikel 3
- Artikel 4
- Artikel 5
- Artikel 6
- Bijlage 1: Gelicentieerde competities
- Bijlage 2: Algemene voorwaarden
- Bijlage 3: Voorwaarden terzake spelersontwikkeling
- Bijlage 4: Financiële voorwaarden
- Bijlage 5: Accommodatie
- Bijlage 6: Bijdragen wedstrijdgelden Play-Offs Landskampioenschap
-
Accommodatiereglement
- Artikel 1: Algemeen
- Artikel 2: Facilteiten
- Artikel 3: Beschikbaarheid van de accommodatie
- Artikel 4: Beschikbare ijsbanen
- Artikel 5: Accommodatielicentie
- Artikel 6: Risicowedstrijden
- Artikel 7: Reclame-uitingen
- Artikel 8: Horeca-overeenkomst
- Artikel 9: Tribuneplaatsen
- Artikel 10: Persvoorzieningen
- Artikel 11: Dispensatie
- Artikel 12: Veiligheid
- Artikel 13: Video-opnamen
- Artikel 14: IJsoppervlak
- Bijlage: Checklist ten behoeve van accommodatielicentie
- Accommodatiereglement
-
Arbitragereglement
- Artikel 1: Arbitrage
- Artikel 2: Begripsbepaling
- Artikel 3: Geschillen
- Artikel 4: Verkiezing
- Artikel 5: Indeling arbiters, secretariaat
- Artikel 6: De algemeen voorzitter
- Artikel 7: Arbitragecommissies
- Artikel 8: Wraking
- Artikel 9: Rechtspraak naar billijkheid
- Artikel 10: Het aanhangig maken van een geschil
- Artikel 11: Conclusies
- Artikel 12: Zittingen
- Artikel 13: Comparitie en getuigenverhoor
- Artikel 14: Getuigen en deskundigen
- Artikel 15: Spoedgeschillen
- Artikel 16: Raadsman
- Artikel 17: Vonnis
- Artikel 18: Veroordeling in de kosten
- Artikel 19: Geheimhouding
- Artikel 20: Overgangsregeling
- Artikel 21: Adviesaanvraag
- Arbitragereglement
- Klachtenregeling
-
Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
- Artikel 1: Begripsbepalingen
- Artikel 2: Het Reglement
- Artikel 3: KISS en het doel van de persoonsregistratie
- Artikel 4: Uitgangspunten voor het verwerken van persoonsgegevens
- Artikel 5: Verzet
- Artikel 6: Inzage en afschrift van verwerkte persoonsgegevens
- Artikel 7: Wijziging van verwerkte persoonsgegevens
- Artikel 8: Maatregelen
- Artikel 9: De toegang tot persoonsgegevens
- Artikel 10: Het bewaren van persoonsgegevens
- Artikel 11: Klacht
- Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
- Directiestatuut IJshockey Nederland
- Topsportstatuut
-
Reglement Atletenvertegenwoordiging
- Artikel 1: Omschrijving en doel Atletenvertegenwoordiging
- Artikel 2: Positie
- Artikel 3: Taken
- Artikel 4: Lidmaatschap en voorwaarden lidmaatschap
- Artikel 5: Kandidaatstelling en verkiezing
- Artikel 6: Zittingsduur leden, rooster van aftreden en schorsing
- Artikel 7: Dagelijks bestuur
- Artikel 8: Vergaderingen
- Artikel 9: Raadpleging Topsporters en externe advisering
- Artikel 10: Besluiten
- Artikel 11: Budget en faciliteiten
- Artikel 12: Jaarplan en jaarverslag
- Artikel 13: Overleg met de Bond
- Artikel 14: Adviesrecht
- Artikel 15: Vaststellen en wijzigen van het reglement
-
Bestuursreglement Gedragscode en Integriteit
- Artikel 1: Inleidende bepalingen
- Artikel 2: Toepassingsbereik
- Artikel 3: Grondbeginselen
- Artikel 4: Belangenverstrengeling
- Artikel 5: Nevenfuncties
- Artikel 6: Informatie
- Artikel 7: Aannemen van geschenken
- Artikel 8: Bestuurlijke uitgaven/onkosten
- Artikel 9: Declaratie uitgaven/onkosten
- Artikel 10: Reizen buitenland
- Artikel 11: Budgetbewaking binnen de bond
- Artikel 12: Woordvoering namens de bond
- Artikel 13: Naleving, verantwoording en sancties
- Artikel 14: Titel en wijziging
- Financieel statuut
Statuten
Huishoudelijk reglement
Sportreglement
Bijlage bij het sportreglement seizoen 2025-2026
Tuchtreglement
Licentiereglement
Accommodatiereglement
Arbitragereglement
Klachtenregeling
Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
Directiestatuut IJshockey Nederland
Topsportstatuut
Reglement Atletenvertegenwoordiging
Bestuursreglement Gedragscode en Integriteit
Artikel 1
Het bestuur draagt zorg voor (en wordt daarbij ondersteund door het bondsbureau) een integraal financieel model en beleid. Daartoe zijn de volgende uitgangspunten van toepassing:
1. Rollen en verantwoordelijkheden conform het besturingsmodel dat op 17 december 2012 is goedgekeurd door de algemene ledenvergadering.
2. Uitgangspunten financieel beleid:
a. indien van toepassing is de continuïteitsreserve (CR) is altijd volledig gedekt door vlottende liquiditeit;
b. uitgaven uit de algemene reserve (AR) en / of bestemmingsreserves (BR) enkel mogelijk uit vlottende liquiditeit die niet nodig is voor dekking CR en operationele bedrijfsvoering (conform begroting);
c. géén bestemmingsreserves (BR) vormen of aanhouden die niet inhoudelijk onderbouwd zijn conform de richtlijn voor de jaarverslaggeving en of niet door liquiditeit gedekt zijn;
d. extra uitgaven (boven AR, CR en BR) uitsluitend dekken en financieren uit sluitende exploitatie (en gedekte liquiditeit) of uit algemene reserve (onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 2 lid b.);
e. jaarlijks vindt er op basis van de maand mei een indexatie plaats van de contributies, afdrachten en bijdragen aan IJNL. De contributies, afdrachten en bijdragen aan IJNL worden jaarlijks formeel door de algemene ledenvergadering goedgekeurd. Het uitgangspunt voor de indexering is de ontwikkeling van het kostenniveau van IJNL. De kosten bestaan enerzijds uit personeelskosten en anderzijds uit overige (activiteiten)kosten. Ten aanzien van de personeelskosten is de ontwikkeling onder andere afhankelijk van de cao afspraken en pensioenontwikkelingen. Voor de ontwikkeling van de overige (activiteiten)kosten wordt jaarlijks gekeken naar de consumentenprijsindex (CPI).
3. Budgetbeheer en uitgangspunten:
a. Begrotingsbeleid:
1. een jaarlijks minimaal sluitende begroting op basis van (strategisch) meerjarenbeleid en een door de ALV goedgekeurd activiteitenplan;
2. exploitatie jaarlijks bijsturen tot op begroot resultaat;
3. personeelskosten: indien van toepassing strategisch flexibiliseren op basis van tijdsduur gerelateerde inkomsten en of specifieke projectfinanciering;
4. indien van toepassing jaarlijks opnemen in de begroting een onderbouwd beleid ter realisatie van de eventueel noodzakelijke extra inkomsten en of kostenreductie;
5. minimaal een keer per jaar een update van het ‘Risicomanagement’ met daarin een actieplan voor het beheersen van aan de strategische doelen gerelateerde bedreigingen en kansen.
b. de realisatie van strategische doelen op basis van vastgestelde jaarplannen binnen de begroting en sturing op voortgang en eindresultaat d.m.v. managementrapportages conform het door de ALV vastgestelde schema.
c. het aangaan van verplichtingen:
1. investeringen: vervangings- en initiële investeringen worden, inclusief dekkingsplan, als geïntegreerd onderdeel van de begroting, vastgesteld door het Bondsbestuur en goedgekeurd door de ALV;
2. financiering investeringen: investeringen mogen niet hoger zijn dan de cashflow uit afschrijvingen en of dekking uit verdienmodellen, daarboven als nodig alternatief financieren (huur, lease etc.);
3. reguliere uitgaven: deze zijn gemaximeerd op basis van toegekend budget;
4. de directeur is, binnen de kaders van het Directiestatuut bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten en het aangaan van financiële verplichtingen die de IJNL betreffen;
5. aanstellen en ontslaan van personeel: de directeur dan wel het bondsbestuur in samenspraak met de ALV indien het de directeur betreft.
d. het budgethouders model (voor gezamenlijk beleid/begroting):
Na goedkeuring van het activiteitenplan en de begroting door de algemene ledenvergadering geeft het bestuur de directeur opdracht voor realisatie van het activiteitenplan en de begroting. De directeur is vanuit dien hoofde ook verantwoordelijk voor het tijdig overleggen van periodieke rapportages aan het bestuur waarin budgetbesteding en – bewaking van alle geledingen vermeld wordt.
4. Liquiditeitsbeheer:
Er is sprake van actief beheer van het werkkapitaal (activa, debiteuren, crediteuren, et cetera). Tijdelijk beschikbare middelen uit reserves en voorzieningen (meerjarig) worden tegen zo gunstig mogelijke condities rentedragend gemaakt op spaar- en/of depositorekeningen e.d..
5. Eigen vermogen en vermogensbeheer:
Het eigen vermogen is te onderscheiden naar:
a. Vastgelegd vermogen: continuïteits- en of bestemmingsreserve(s);
b. Vrij besteedbaar vermogen: algemene reserve(s).
De functie van het vermogen is tweeledig:
a. Bestemmingsreserves (ten behoeve van specifiek beleid): vorming nieuwe reserves, dotaties en onttrekkingen (via de jaarrekening) zullen worden gedaan op basis van voorstel aan het bestuur en besluitvorming door de algemene ledenvergadering.
b. Algemene- en Continuïteitsreserve (waarborging continuïteit bedrijfsvoering):
Een Algemene reserve zal (als norm) worden aangehouden ter grootte van minimaal € 100.000 mede als buffer voor operationeel werkkapitaal.
6. Bankrekeningen zonder direct aantoonbaar functioneel belang zullen zoveel als mogelijk worden opgeheven en al het betalingsverkeer zal centraal verlopen via de hoofdrekening(en) van IJNL.
7. Financiering en geldstromen:
De geldmiddelen van IJNL bestaan uit contributies, subsidies, gerichte bijdragen, commerciële middelen, overige gegenereerde middelen en diversen.
8. Betalingsbevoegdheden:
De betalingsbevoegdheid (het doen van bankbetalingen) is centraal belegd op het bondsbureau in gescheiden functies:
a. administratief (digitaal) gereed maken van betalingsopdrachten: financiële administratie;
b. digitaal accorderen en verzenden van betalingsopdrachten naar de bank:
- tot € 50.000,00: directeur;
- meer dan € 50.000,00: directeur met getekende goedkeuring voor de specifieke betaling door bondsbestuur.
9. Managementrapportages:
De directeur rapporteert door middel van kwartaal managementrapportages aan het bondsbestuur over voortgang van strategische doelrealisering en besteding van middelen inclusief liquiditeits- en vermogensbeheer.