
-
Statuten
- Artikel A: Begripsbepalingen
- Artikel 1: Naam en zetel
- Artikel 2: Doel en middelen
- Artikel 3: Leden
- Artikel 4: Ledenadministratie
- Artikel 5: Toelating tot het lidmaatschap
- Artikel 6: Wedstrijdwezen
- Artikel 7: Verplichtingen leden
- Artikel 8: Einde lidmaatschap
- Artikel 9: Geldmiddelen
- Artikel 10: Bondsbestuur
- Artikel 11: Bestuurstaak
- Artikel 12: Bestuursvergadering
- Artikel 13: Vertegenwoordiging
- Artikel 14: Rekening en verantwoording
- Artikel 15: Algemene ledenvergadering
- Artikel 16: Samenstelling algemene ledenvergadering
- Artikel 17: Toegang en besluitvorming algemene ledenvergadering
- Artikel 18: Bevoegdheden algemene ledenvergadering
- Artikel 19: Leiden en notulering algemene ledenvergadering
- Artikel 20: Reglementen
- Artikel 21: Statutenwijziging
- Artikel 22: Ontbinding en vereffening
- Artikel 23: Inrichting
- Artikel 24: Rechtspraak en geschillen
- Artikel 25: Tuchtrechtspraak door de tuchtcommissie, commissie van beroep van de bond en arbitrage
- Artikel 26: Tuchtrechtspraak van het Instituut Sportrechtspraak
- Artikel 27: Slotbepalingen
- Statuten
-
Huishoudelijk reglement
- Artikel 1: Begripsbepalingen
- Artikel 2: Algemene bepalingen
- Artikel 3: Organisatie
- Artikel 4: Ereleden en leden van verdienste
- Artikel 5: Leden
- Artikel 6: Voorwaarde lidmaatschap vereniging
- Artikel 7: Aanvraag lidmaatschap
- Artikel 8: Beslissing inzake aanvraag lidmaatschap verenigingen
- Artikel 9: Inzenden door leden van te vorderen opgaven
- Artikel 10: Verplichtingen leden
- Artikel 11: Aansprakelijkheid lid voor zijn leden
- Artikel 12: Rechten beeldregistratie
- Artikel 13: Algemene ledenvergadering algemeen
- Artikel 14: Voorzitter algemene ledenvergadering
- Artikel 15: Convocatie van algemene ledenvergadering
- Artikel 16: Kandidaatstelling voor bondsbestuur en commissies
- Artikel 17: Stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 18: Schriftelijke stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 19: Mondelinge stemming algemene ledenvergadering
- Artikel 20: Besluitvorming algemene ledenvergadering algemeen
- Artikel 21: Besluitvorming algemene ledenvergadering over personen
- Artikel 22: Rol van voorzitter bij besluitvorming algemene ledenvergadering
- Artikel 23: Besluitvorming algemene ledenvergadering over meerdere voorstellen
- Artikel 24: Schorsing lid bondsbestuur
- Artikel 25: Vergaderingen bondsbestuur
- Artikel 26: Vicevoorzitter
- Artikel 27: Penningmeester
- Artikel 28: Vervanging binnen bondsbestuur
- Artikel 29: Rechten bondsbestuur
- Artikel 30: Plichten bondsbestuur
- Artikel 31: Begroting
- Artikel 32: Personeel en bondsbureau
- Artikel 33: Coach nationaal team en uitvoering sporttechnisch beleid
- Artikel 34: Wedstrijdwezen ijshockey
- Artikel 35: Commissies
- Artikel 36: Vaste commissies
- Artikel 37: Licentiecommissie
- Artikel 38: Commissievergadering
- Artikel 39: Financiële commissie
- Artikel 40: Scheidsrechterscommissie
- Artikel 41: Bondsscheidsrechter
- Artikel 42: Tuchtcommissie en commissie van beroep van de bond
- Artikel 43: College van arbiters
- Artikel 44: Heffing over gespeelde wedstrijden
- Artikel 45: Nota en achterstallige betaling
- Artikel 46: Hoofdelijke omslag
- Artikel 47: Kosten bestuurders, commissieleden, scheidsrechters
- Artikel 48: Voorwaarde deelname aan ijshockeywedstrijden
- Artikel 49: Verantwoordelijkheid bondsbestuur bij handhaving van orde en tucht
- Artikel 50: Aansprakelijkheid lid voor zijn leden en anderen
- Artikel 51: Uitwisseling persoonsgegevens
- Artikel 52: Verspreiding statuten en reglementen
- Artikel 53: Onvoorziene gevallen
-
Sportreglement
- Artikel 1: Algemeen
- Artikel 2: Toepassing sportreglement
- Artikel 3: Competitiecommissie
- Artikel 4: Maatregelen
- Artikel 5: Deelnemende teams
- Artikel 6: Farm team-constructie
- Artikel 7: Deelnemende spelers
- Artikel 8: Competitie deelname
- Artikel 9: Nationale transfers
- Artikel 10: Internationale transfers
- Artikel 11: Deelname aan wedstrijden door buitenlandse spelers, trainers en coaches
- Artikel 12: Teambegeleiders
- Artikel 13: Opstelling
- Artikel 14: Opgave spelers
- Artikel 15: Leeftijdscategorieën
- Artikel 16: Beschermende uitrusting en internationale standaard
- Artikel 17: Kleur shirts en kousen
- Artikel 18: Competitie-opzet
- Artikel 19: Inschrijvings- en uitschrijvingsvoorwaarden voor de competitie
- Artikel 20: Inschrijvings- en uitschrijvingsvoorwaarden voor de Eredivisie
- Artikel 21: Samenstelling teams
- Artikel 22: Dispensatie juniorenspelers
- Artikel 23: Afwijkende spelregels
- Artikel 24: Allesbeslissende wedstrijd
- Artikel 25: Best-of-three/five/seven-serie
- Artikel 26: Best-of-two-serie
- Artikel 27: Sudden victory overtime (verlenging)
- Artikel 28: Wijzigen van de competitiekalender
- Artikel 29: Vriendschappelijke wedstrijden en toernooien
- Artikel 30: Afgelasten of staken van een wedstrijd
- Artikel 31: Weigeren te spelen
- Artikel 32: Wedstrijdtijd
- Artikel 33: Scheidsrechters, linespersons en supervisors
- Artikel 34: Toegangsregeling scheidsrechters(-commissie) en officiating coaches (supervisors)
- Artikel 35: Clubscheidsrechters
- Artikel 36: Doelrechters
- Artikel 37: Bench-officials
- Artikel 38: Medische begeleiding tijdens wedstrijden
- Artikel 39: Kennisgeving van straffen
- Artikel 40: Invullen wedstrijdformulier
- Artikel 41: Invoeren wedstrijdformulier
- Artikel 42: Wedstrijdpunten
- Artikel 43: Rangschikking
- Artikel 44: Ordelijk verloop van de wedstrijden
- Artikel 45: Procedure dopingcontrole binnen wedstrijdverband
- Artikel 46: Toegangsregeling leden directie, bondsbestuur, commissieleden, ereleden, (assistent-)bondscoaches nationale teams en medewerkers bondsbureau
- Artikel 47: Accommodatiereglement
- Artikel 48: Video-opnamen
- Artikel 49: Verplichting Oberliga, CEHL en Eredivisie
- Artikel 50: Commerciële onderbrekingen
- Artikel 51: Lokaal arbitrageplan
- Artikel 52: Verplichte spelregelcursus U15-spelers
- Artikel 53: Bijzondere wedstrijden
- Artikel 54: Wedstrijdverplaatsingen
- Artikel 55: Afgelasten competities
- Artikel 56: Gedragscode IJshockey Nederland
- Artikel 57: Matchfixing en betting
- Artikel 58: Verplichte aanwezigheid coaches Eredivisieteams bij scheidsrechtersweekend en evaluatie
- Artikel 59: Overig
-
Bijlage bij het sportreglement seizoen 2025-2026
- Bijlage I: Switchen spelers tussen CEHL (en Oberliga) en Eredivisie
- Bijlage II: Switchen spelers tussen Eredivisie, Tweede divisie, Derde divisie, Vierde divisie, Vijfde divisie en Zesde divisie
- Bijlage III: Termijn transfers
- Bijlage IIIA: Waiver regels
- Bijlage IV: Aantal in Nederland opgeleide spelers Eredivisie
- Bijlage V: Totaal aantal spelers en begeleiders per team in Eredivisie naar uitwedstrijden
- Bijlage VI: Inzet van clubscheidsrechters
- Bijlage VII: Aangepaste spelregels Tweede divisie, Derde divisie, Vierde divisie, Vijfde divisie, Zesde divisie en Vrouwencompetitie
- Bijlage VIII: Leeftijdsbepalingen en speelgerechtigheid
- Bijlage IX: Aangepaste spelregels U13
- Bijlage X: Aangepaste spelregels U11/U9/U7
- Bijlage XI: Body checken vs body contact
- Bijlage XII: Icing-regel
- Bijlage XIII: Verwerking (reglementaire) uitslagen in de stand en de individuele spelersstatistieken
- IIHF International Transfer Regulations
- Uitleg gelimiteerde en ongelimiteerde internationale transfers
-
Tuchtreglement
- Artikel A: Begripsbepalingen
- Artikel 1: Algemene bepalingen, reikwijdte van het reglement
- Artikel 2: Strafbare handelingen
- Artikel 3: Strafbaarheid
- Artikel 4: Tuchtmaatregelen
- Artikel 5: De tuchtcommissie
- Artikel 6: Onderzoeksprocedure
- Artikel 7: Openbaar aanklager
- Artikel 8: Bijlage bij het tuchtreglement
- Artikel 9: Uitspraak
- Artikel 10: De commissie van beroep
- Artikel 11: Herziening
- Artikel 12: Tenuitvoerlegging
- Artikel 13: Algemeen
- Bijlage I: Aangifte, aanhangig maken van tuchtzaken en werkwijze van tuchtcommissie
- Bijlage II: Tuchtregeling gestandaardiseerde afdoening
- Bijlage III van het tuchtreglement
- Bijlage IV: Regeling en reikwijdte Player Safety Commissie
- Bijlage V: Sportieve integriteit en bescherming reputatie
- Reglement seksuele intimidatie
- Reglement matchfixing
- Dopingreglement
-
Licentiereglement
- Artikel 1
- Artikel 2
- Artikel 3
- Artikel 4
- Artikel 5
- Artikel 6
- Bijlage 1: Gelicentieerde competities
- Bijlage 2: Algemene voorwaarden
- Bijlage 3: Voorwaarden terzake spelersontwikkeling
- Bijlage 4: Financiële voorwaarden
- Bijlage 5: Accommodatie
- Bijlage 6: Bijdragen wedstrijdgelden Play-Offs Landskampioenschap
-
Accommodatiereglement
- Artikel 1: Algemeen
- Artikel 2: Facilteiten
- Artikel 3: Beschikbaarheid van de accommodatie
- Artikel 4: Beschikbare ijsbanen
- Artikel 5: Accommodatielicentie
- Artikel 6: Risicowedstrijden
- Artikel 7: Reclame-uitingen
- Artikel 8: Horeca-overeenkomst
- Artikel 9: Tribuneplaatsen
- Artikel 10: Persvoorzieningen
- Artikel 11: Dispensatie
- Artikel 12: Veiligheid
- Artikel 13: Video-opnamen
- Artikel 14: IJsoppervlak
- Bijlage: Checklist ten behoeve van accommodatielicentie
- Accommodatiereglement
-
Arbitragereglement
- Artikel 1: Arbitrage
- Artikel 2: Begripsbepaling
- Artikel 3: Geschillen
- Artikel 4: Verkiezing
- Artikel 5: Indeling arbiters, secretariaat
- Artikel 6: De algemeen voorzitter
- Artikel 7: Arbitragecommissies
- Artikel 8: Wraking
- Artikel 9: Rechtspraak naar billijkheid
- Artikel 10: Het aanhangig maken van een geschil
- Artikel 11: Conclusies
- Artikel 12: Zittingen
- Artikel 13: Comparitie en getuigenverhoor
- Artikel 14: Getuigen en deskundigen
- Artikel 15: Spoedgeschillen
- Artikel 16: Raadsman
- Artikel 17: Vonnis
- Artikel 18: Veroordeling in de kosten
- Artikel 19: Geheimhouding
- Artikel 20: Overgangsregeling
- Artikel 21: Adviesaanvraag
- Arbitragereglement
- Klachtenregeling
-
Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
- Artikel 1: Begripsbepalingen
- Artikel 2: Het Reglement
- Artikel 3: KISS en het doel van de persoonsregistratie
- Artikel 4: Uitgangspunten voor het verwerken van persoonsgegevens
- Artikel 5: Verzet
- Artikel 6: Inzage en afschrift van verwerkte persoonsgegevens
- Artikel 7: Wijziging van verwerkte persoonsgegevens
- Artikel 8: Maatregelen
- Artikel 9: De toegang tot persoonsgegevens
- Artikel 10: Het bewaren van persoonsgegevens
- Artikel 11: Klacht
- Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
- Directiestatuut IJshockey Nederland
- Topsportstatuut
-
Reglement Atletenvertegenwoordiging
- Artikel 1: Omschrijving en doel Atletenvertegenwoordiging
- Artikel 2: Positie
- Artikel 3: Taken
- Artikel 4: Lidmaatschap en voorwaarden lidmaatschap
- Artikel 5: Kandidaatstelling en verkiezing
- Artikel 6: Zittingsduur leden, rooster van aftreden en schorsing
- Artikel 7: Dagelijks bestuur
- Artikel 8: Vergaderingen
- Artikel 9: Raadpleging Topsporters en externe advisering
- Artikel 10: Besluiten
- Artikel 11: Budget en faciliteiten
- Artikel 12: Jaarplan en jaarverslag
- Artikel 13: Overleg met de Bond
- Artikel 14: Adviesrecht
- Artikel 15: Vaststellen en wijzigen van het reglement
-
Bestuursreglement Gedragscode en Integriteit
- Artikel 1: Inleidende bepalingen
- Artikel 2: Toepassingsbereik
- Artikel 3: Grondbeginselen
- Artikel 4: Belangenverstrengeling
- Artikel 5: Nevenfuncties
- Artikel 6: Informatie
- Artikel 7: Aannemen van geschenken
- Artikel 8: Bestuurlijke uitgaven/onkosten
- Artikel 9: Declaratie uitgaven/onkosten
- Artikel 10: Reizen buitenland
- Artikel 11: Budgetbewaking binnen de bond
- Artikel 12: Woordvoering namens de bond
- Artikel 13: Naleving, verantwoording en sancties
- Artikel 14: Titel en wijziging
- Financieel statuut
Statuten
Huishoudelijk reglement
Sportreglement
Bijlage bij het sportreglement seizoen 2025-2026
Tuchtreglement
Licentiereglement
Accommodatiereglement
Arbitragereglement
Klachtenregeling
Reglement Kennis Informatie Systeem Sport (KISS)
Directiestatuut IJshockey Nederland
Topsportstatuut
Reglement Atletenvertegenwoordiging
Bestuursreglement Gedragscode en Integriteit
Artikel 9: Nationale transfers
a. Er is sprake van een nationale transfer wanneer een vereniging of contractant (in dit artikel verder te noemen: âde nieuwe verenigingâ) een speler bij IJshockey Nederland wenst te registreren die door een andere vereniging of contractant bij IJshockey Nederland is geregistreerd of die in een periode tot vijf jaar terug door een andere vereniging of contractant bij IJshockey Nederland was geregistreerd (in dit artikel verder te noemen: âde oude verenigingâ). Onder vereniging wordt in dit artikel niet verstaan een buitenlandse club.
b. Een nationale transfer is alleen mogelijk als de betreffende speler aan zijn verplichtingen tegenover de oude vereniging heeft voldaan. Om dit te bepalen wordt de procedure gevolgd zoals vastgesteld in dit artikel. Een speler is pas gerechtigd om voor het ânieuwe verenigingâ uit te komen vanaf de datum waarop de transfer op de website van IJshockey Nederland op akkoord staat.
c. De ânieuwe verenigingâ meldt de beoogde nationale transfer aan bij IJshockey Nederland volgens de aanvraagprocedure zoals in dit artikel is bepaald.
d. De beoogde nationale transfer wordt aangemeld via de website van IJshockey Nederland. Vanaf het moment dat de ânieuwe verenigingâ de speler via de website van IJshockey Nederland heeft aangemeld, is de speler niet gerechtigd voor de ânieuwe verenigingâ uit te komen totdat de nationale transfer is goedgekeurd. De transferaanvraag wordt pas gepubliceerd nadat de transferaanvraag is bevestigd.
e. De âoude verenigingâ krijgt vanaf de datum dat de beoogde nationale transfer op de website van IJshockey Nederland is gepubliceerd, zeven dagen de tijd om aan IJshockey Nederland wegens het niet voldoen aan verplichtingen van betreffende speler een schriftelijk gemotiveerd bezwaar tegen de transfer kenbaar te maken. Tevens dient de âoude verenigingâ via het online formulier op de website aan te geven dat men niet akkoord gaat. Een dergelijk bezwaar wordt, zonder vermelding van details, gepubliceerd op de website van IJshockey Nederland.
f. Laat de âoude verenigingâ de periode van zeven dagen, zoals bepaald in het vorige lid, voorbijgaan, dan is de transfer daarmee automatisch definitief. De âoude verenigingâ meldt de speler af in de eigen online administratie.
g. Indien de âoude verenigingâ een bezwaar tegen de transfer kenbaar heeft gemaakt, krijgen de ânieuwe verenigingâ en de âoude verenigingâ vanaf de datum dat de melding van het bezwaar op de website van IJshockey Nederland is gepubliceerd, zeven dagen de tijd de zaak met elkaar op te lossen. De âoude verenigingâ neemt daartoe zelf contact op met de ânieuwe verenigingâ.
h. Indien binnen de periode van zeven dagen zoals bepaald in het vorige lid, de âoude verenigingâ IJshockey Nederland via de website informeert dat de betreffende speler aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is de transfer daarmee terstond definitief akkoord voor goedkeuring.
i. Indien binnen de periode van zeven dagen zoals bepaald in lid g geen goedkeuring van de transfer heeft plaatsgevonden, zal de competitiecommissie de zaak beoordelen. De âoude verenigingâ dient daartoe binnen een periode van twee dagen na afloop van de periode van zeven dagen zoals bepaald in lid g, schriftelijke bewijzen van verplichtingen van de betreffende speler beschikbaar te stellen.
j. Indien de competitiecommissie oordeelt dat de speler verplichtingen heeft jegens de âoude verenigingâ, is de speler niet gerechtigd te spelen tot het moment dat hij aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Aan de ânieuwe verenigingâ worden administratiekosten in rekening gebracht. De hoogte van die administratiekosten wordt vastgesteld door de algemene ledenvergadering.
k. Indien de competitiecommissie oordeelt dat de speler geen verplichtingen heeft tegenover de âoude verenigingâ, worden aan de âoude verenigingâ administratiekosten in rekening gebracht. De hoogte van die administratiekosten wordt vastgesteld door de algemene ledenvergadering.
l. Indien de âoude verenigingâ heeft nagelaten gedurende de gestelde bezwaarperiode bewijsmateriaal aan de competitiecommissie te leveren wordt het bezwaar als niet ontvankelijk beschouwd en is de transfer automatisch akkoord bevonden voor goedkeuring. De âoude verenigingâ wordt dan bestraft met een boete ter hoogte van ⏠500,00.
m. Indien de competitiecommissie oordeelt dat op basis van de beschikbare schriftelijke bewijzen geen oordeel mogelijk is, zal de competitiecommissie de zaak voorleggen aan het college van arbiters van IJshockey Nederland. Gedurende de periode tot aan de uitspraak van de arbitragecommissie blijft de speler niet gerechtigd voor de nieuwe vereniging of contractant uit te komen.
n. Indien de arbitragecommissie oordeelt dat de speler verplichtingen heeft tegenover de oude vereniging of contractant, is de speler niet gerechtigd te spelen tot het moment dat hij aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Bovenop de eventuele kostenveroordeling uit te spreken door de arbitragecommissie, wordt de nieuwe vereniging of contractant bestraft met een boete ter hoogte van de kosten van het griffierecht voor het aanhangig maken van een geschil bij het college van arbiters.
o. Indien de arbitragecommissie oordeelt dat de speler geen verplichtingen heeft tegenover de oude vereniging of contractant, wordt de oude vereniging of contractant, bovenop de eventuele kostenveroordeling uit te spreken door de arbitragecommissie, bestraft met een boete ter hoogte van de kosten van het griffierecht voor het aanhangig maken van een geschil bij het college van arbiters.
p. Het bondsbestuur van IJshockey Nederland bepaalt de aanvraagprocedure voor een nationale transfer. De administratiekosten voor een nationale transfer worden vastgesteld door de algemene ledenvergadering. Indien op één ijsbaan een vereniging actief is in de CEHL, Oberliga of Eredivisie en een andere vereniging binnen juniorencompetities en/of Eredivisie wordt voor transfers tussen die verenigingen geen administratiekosten in rekening gebracht.
q. Het bondsbestuur bepaalt de uiterste datum in het betreffende seizoen tot wanneer een speler, die na een nationale transfer door een nieuwe vereniging of contractant bij IJshockey Nederland wordt geregistreerd, gerechtigd is in de U23-competitie, de U17-competitie, de U15-competitie, de U13-competitie, de CEHL, Oberliga of Eredivisie uit te komen. Ook kan het bondsbestuur bepalen dat de uiterste datum anders is voor, of niet van toepassing is op, een speler die in het betreffende seizoen niet door een andere vereniging of contractant bij IJshockey Nederland was geregistreerd. In de overige competities is een speler die na een nationale transfer door een nieuwe vereniging of contractant bij IJshockey Nederland wordt geregistreerd, in het betreffende seizoen niet speelgerechtigd wanneer zijn transfer is aangevraagd in een periode van veertien dagen voor het einde van de reguliere competitie.
r. Spelers die voor de derde keer in een seizoen na een nationale transfer door een nieuwe vereniging of contractant bij IJshockey Nederland worden geregistreerd, zijn in het betreffende seizoen niet langer speelgerechtigd.
s. Voor een speler die op basis van een gelimiteerde internationale transfer aan de competitie deelneemt en die in het betreffende seizoen nationaal wenst te transfereren, gelden additionele bepalingen die voortvloeien uit IIHF-reglementen.